Natychmiast potrzebujemy gotówki, a nie nosimy jej przy sobie, do tego w najbliższej okolicy nie ma bankomatu ani banku. Ale jest ratunek – cash back.
Polski zamiennik tego międzynarodowego określenia to „wypłata sklepowa”. Cash back oznacza usługę dla posiadaczy kart płatniczych umożliwiającą wypłatę gotówki przy okazji płacenia za zakupy w placówkach handlowych: w sklepach i supermarketach, na stacjach benzynowych, w hotelach i innych punktach handlowo-usługowych. Niezależnie od wysokości transakcji bezgotówkowej limit wypłacanej w ten sposób kwoty waha się od 300 do 500 zł, co zależy od typu karty.
Większa popularność usługi
Cash back w Polsce systematycznie zwiększa popularność i znaczenie. Rosną wszystkie wskaźniki opisujące funkcjonowanie tej usługi. Dlaczego? Jest wygodna w obsłudze. Ułatwia codzienne życie. Większość świadczących ją instytucji robi to bezpłatnie. Nie trzeba jej samodzielnie uruchamiać w banku, ponieważ staje się dostępna w momencie aktywacji karty. Również transakcja cash back jest zwykle bezpłatna, a jeśli łączy się z prowizją, to mniejszą niż ta pobierana z tytułu wypłaty z bankomatu. Warto zapytać we własnym banku, ile wynosi opłata za cash back.
Cash back przynosi dwustronne korzyści: przedsiębiorcom i konsumentom. Właściciele sklepów pozyskują w ten sposób nowych klientów, pogłębiają więź z dotychczasowymi i w efekcie zwiększają obroty. Klienci natomiast w jednym momencie mogą zrobić zakupy i wypłacić gotówkę. Oszczędzają czas i doceniają kompleksowość usługi. Na te zalety często zwracają uwagę turyści, którzy nie znają miejsca swojego wypoczynku na tyle dobrze, by wiedzieć, gdzie są zlokalizowane bankomaty i nie chcą tracić czasu na poszukiwania.
Jak używać cash back?
Chcąc skorzystać z cash back – przy okazji zakupu kartą na dowolną kwotę – powinniśmy najpierw powiadomić o tym sprzedawcę i podać mu kwotę, którą chcemy wypłacić. Następnie wpisujemy w terminal sumę i potwierdzamy transakcję kodem PIN i/lub podpisem. Cash back wymaga włożenia karty do terminala, który odczyta dane z chipa. Nie zadziała w przypadku płatności zbliżeniowych.
Coraz więcej użytkowników
Według danych NBP na koniec ubiegłego roku wypłatę sklepową oferowało swoim klientom prawie 130 tys. placówek handlowych, o 20,5 tys. więcej niż pod koniec 2016 roku. Warto podkreślić, że takich punktów jest w Polsce kilka razy więcej niż bankomatów.
W kolejnych kwartałach 2017 roku klienci dokonali (w milionach): 3,19; 3,77; 3,91 i 3,96 transakcji cash back. Stały wzrost widać także w podsumowaniu ich wartości w Polsce. W pierwszym kwartale ub.r. wyniosła (w milionach złotych) 353; w drugim – 410; w trzecim – 432; a w czwartym już 446.
Średnia wartość pojedynczej wypłaty sklepowej na przestrzeni ponad 10 lat, czyli od wprowadzenia tej usługi w Polsce w 2006 roku, waha się od 98 do 116 zł (w 2017 roku – 112-113 zł).
Usługa cash back rozwija się w Polsce bez specjalnej promocji. Przy odpowiednim wsparciu marketingowym mogłaby jeszcze zwiększyć popularność i znaczenie, ponieważ wspaniale uzupełnia ofertę wypłat z bankomatów.