Antytrendbook to najnowszy raport First Data, w którym stu polskich bankowców zajmujących się płatnościami stara się odczytać przyszłość na podstawie pierwszych symptomów zachodzących zmian.
Pięć lat to szmat czasu. Czy ktoś, nawet trzy lata temu przewidziałby, że we Wrocławiu bilet tramwajowy i autobusowy zastąpi karta zbliżeniowa? Wszystko się zmienia w zaskakującym tempie. Mamy już do wyboru płatności smartfonem Apple Pay i Google Pay. Czy Samsung Pay wejdzie do Polski? Tego nie dowiemy się z Antytrendbooka, który jest odważną próbą zmierzenia się z obserwowanymi tendencjami na rynku i określeniem ich sił. Trzeba przyznać, że bankowcy kreślą pasjonujące scenariusze najbliższych 5 lat, dobrze nawiązujące do hasła z okładki raportu – przyszłość zaczyna się tam gdzie kończą się trendy.
O czym jest Antytrendbook?
Antytrendbook mówi o cyberbezpieczeństwie, personalizacji, konfrontacji z fintechami, relacjach klientów z bankami i mobilności. W raporcie First Data znajdziemy, też wypowiedzi takich autorytetów jak dr Aleksandra Przegalińska zajmująca się sztuczną inteligencją na jednym z najlepszych amerykańskich uniwersytetów MIT, czy dr Jakub Górka z Uniwersytetu Warszawskiego, znawca globalnego rynku płatności bezgotówkowych. Zagadnienia poruszane w Antytrendbooku są opatrzone komentarzem ekspertów m.in. Niebezpiecznika, Revolut czy Janusza Nawrata, odpowiadającego za cyberbezpieczeństwo w Raiffeisen Polbank.
Kulisy Antytrendbooka
Antytrendboook jest podsumowaniem wyników warsztatów, które odbyły się podczas Laboratorium Przyszłości, corocznej konferencji First Data Polska. W poprzedniej edycji wymyślano produkty i usługi przyszłości. Od tego czasu wiele się zmieniło, co dobrze ilustruje animowana zapowiedź Antytrendbooka.
Samą ideę warsztatów i publikacji najlepiej przedstawia jeden z jej pomysłodawców. Oddajmy zatem głos Wojciechowi Małaszewiczowi z First Data.
Na ile scenariusze z Antytrendbooka się spełnią? Przekonamy się w najbliższych pięciu latach. Póki co mamy wiadomość z ostatniej chwili. W dniu premiery raportu First Data otrzymała nagrodę XIII Kongresu Gospodarki Elektronicznej dla Partnera Roku.
Warsztaty Laboratorium Przyszłości i Antytrendbook powstały we współpracy Firsta Data Polska z firmą 4CF, zajmującą się foresightem strategicznym, czyli prognozowaniem przyszłości. Publikację zaprojektował i wydał Business Edge.